DEVAM:
22. Oruçla İlgili Muhtelif Rivayetler
وَحَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
أَنَّهُ سَمِعَ
أَهْلَ
الْعِلْمِ لاَ
يَكْرَهُونَ
السِّوَاكَ
لِلصَّائِمِ
فِي
رَمَضَانَ،
فِي سَاعَةٍ
مِنْ
سَاعَاتِ النَّهَارِ،
لاَ فِي
أَوَّلِهِ،
وَلاَ فِي آخِرِهِ،
وَلَمْ
أَسْمَعْ
أَحَداً مِنْ
أَهْلِ
الْعِلْمِ
يَكْرَهُ
ذَلِكَ،
وَلاَ يَنْهَى
عَنْهُ.
İmam Malik'ten:
Alimlerden duyduğuma göre; Ramazanda oruçlunun gündüzün herhangi bir saatinde misvak
kullanmasını mekruh bulmamışlardır. Yine ehl-i ilimden birinin bunu mekruh
gördüğünü veya yasakladığını da işitmedim.
قَالَ
يَحْيَى :
وَسَمِعْتُ
مَالِكاً يَقُولُ
فِي صِيَامِ
سِتَّةِ
أَيَّامٍ بَعْدَ
الْفِطْرِ
مِنْ
رَمَضَانَ :
إِنَّهُ لَمْ
يَرَ أَحَداً
مِنْ أَهْلِ
الْعِلْمِ
وَالْفِقْهِ
يَصُومُهَا،
وَلَمْ
يَبْلُغْنِى ذَلِكَ
عَنْ أَحَدٍ
مِنَ
السَّلَفِ،
وَإِنَّ
أَهْلَ
الْعِلْمِ
يَكْرَهُونَ
ذَلِكَ، وَيَخَافُونَ
بِدْعَتَهُ،
وَأَنْ
يُلْحِقَ
بِرَمَضَانَ مَا
لَيْسَ
مِنْهُ
أَهْلُ
الْجَهَالَةِ
وَالْجَفَاءِ،
لَوْ رَأَوْا
فِي ذَلِكَ
رُخْصَةً
عِنْدَ
أَهْلِ
الْعِلْمِ،
وَرَأَوْهُمْ
يَعْمَلُونَ
ذَلِكَ.
İmam Malik'ten:
Ramazan bayramından sonra altı gün oruç tutan hiçbir alim ve fakih görmedim.
Ashab'dan hiçbirinden de bu konuda bir rivayet bana gelmedi. Ancak alimler,
bazı cahillerin bu altı günü Ramazana dahil etmelerinden ve bir bid'at
uydurmalarından korkarak bunu mekruh bulmuşlardır. Şayet alimler bu konuda
ruhsat vermiş olsalardı, onların da bayramdan sonra altı gün oruç tuttuklarını
görürlerdi.
قَالَ
يَحْيَى :
سَمِعْتُ
مَالِكاً
يَقُولُ : لَمْ
أَسْمَعْ
أَحَداً مِنْ
أَهْلِ
الْعِلْمِ
وَالْفِقْهِ, وَمَنْ
يُقْتَدَى
بِهِ،
يَنْهَى عَنْ
صِيَامِ
يَوْمِ
الْجُمُعَةِ،
وَصِيَامُهُ
حَسَنٌ،
وَقَدْ
رَأَيْتُ
بَعْضَ
أَهْلِ
الْعِلْمِ
يَصُومُهُ
وَأُرَاهُ
كَانَ
يَتَحَرَّاهُ.
İmam Malik'ten:
Hiçbir alimin, fakihin ve kendilerine uyulanların cuma günü oruç tutmayı yasak
ettiğini görmedim. Cuma günü oruç tutmak iyidir. Ben bazı alimlerin tuttuğunu
gördüm. Öyleki onlar o gün oruç tutmak için adeta beklerlerdi.